תקנות הריסת מבנים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב חייגו או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

תקנות הריסת מבניםלמרות התחושה שהריסת מבנים היא דבר פשוט מאוד, הדורש רק עוצמה ואינו מחויב בסדר או הגיון, הרי שבפועל אסור שהריסת מבנים, בכל גודל תעשה בקלות ראש, שלא לפי תקנות הריסת מבנים ולא באופן בטיחותי ומתוכנן מראש בצורה מוקפדת. הדבר נובע לא רק מהרצון לשמור על חייהם של העובדים בשטח אלא גם בשל הנזק הסביבתי שללא תהליך הריסה מסודר יכול לגבות קורבנות הן בתחום האנושי והן בתחום איכות החיים של המתגוררים או שוהים בסמוך.

לצורך כך נכתבו תקנות הריסת מבנים, הדורשים לא רק החזקה באישורים והיתרים רלוונטיים אלא גם עמידה בתקנים ובחובות של העיריה או הרשות המקומית וכן דרישה שאת תהליך ההריסה כלול, מתחילתו ועד סופו – ילווה מהנדס בניה מוסמך.  בנוסף, מכילות תקנות הריסת מבנים גם דרישות ותנאים שיש למלא עוד בטרם התחלת שלב ההריסה ובראשם ניתוק המבנה באופן מסודר מכל התשתיות שלו (גז, מים, חשמל תקשורת ועוד) וכן גידור של מקום הפעילות, כדי להבטיח בטחון לסובבים את האתר.

הבטחון לפני הכל

תקנות הריסת מבנים נועדו כמובן לשמור על סטנדרט פעולות גבוה אך בראש ובראשונה נכתבו מטעמי בטחון והם כוללים מפת דרכים יסודית, החל משלב הפינוי המקדים של המבנה ועד לשלב הסופי של פינוי הפסולת והשארת שטח נקי בכל מובן. התקנות הללו אינן רק כתובות על נייר אלא מחייבות שמירה עליהם אבל גם תכנון והכתבת דרכי הפעולה לפיהם תיגש החברה או קבלן ההריסות לפעילות. לכן יש צורך להתחשב בהם עוד בשלב המקדים של התכנון ואין להתקשר עם קבלן שאינו מקפיד ושומר עליהם. 

תקנות הריסת מבנים, נכונות, כמובן עם דגשים שונים, לכל סוגי ההריסה הקיימים. בין אם מדובר על הריסת קיר בודד או הריסת קומפלקס ענק מידות. גם אין זה משנה האם מדובר בהרס על מנת לפנות מקום למבנה חדש, הרס של בנין ישן המהווה סכנה או רק לצורך הרחבת בית. בכל המקרים ובכל סדרי הגודל של ההריסה קיימים סיכונים גבוהים לעוסקים במלאכה, לתשתיות שונות ולסביבה והתקנות נועדו למנוע מקרה בטיחותי בעקבותיהם.

האחראי על תקנות הריסת מבנים

מי שצריך על פי חוק לשמש כאחראי על תקנות הריסת מבנים הוא מנהל העבודה של חברת ההריסה והוא זה שלמעשה המפקח כי עבודת ההריסה נעשית לפיהם. הוא צריך לשים דגש הן על השגת האישורים, ניתוק התשתיות הרלוונטיות מחיבורים, גידור האתר, ביצוע בדיקות מקדימות ותיאום בין גורמים הנדסיים ומפקחים אחרים, שמירה והצבת עזרי בטיחות ובחירה בשיטת הריסה נכונה.

שלב התכנון בדרך בה תבוצע ההריסה חשוב מאוד והוא נעשה בשיתוף של מהנדסי בנין מוסמכים, בהם קונסטרוקטורים ומהנדסי שלד, מהנדסי בטיחות ועוד כפי הנדרש. אלו, יכינו מתווה מסודר לתהליך על פי תקנות הריסת מבנים וכן יבצעו סקר מקדים.

הסקר המקדים

סקר מקדים הוא השלב הראשוני של הכנת תוכנית ההריסה ונועד כדי לוודא כי נוכל לבצע הריסה בטיחותית. על פי תקנות הריסת מבנים, הסקר המקדים צריך לכלול בדיקה של כל התשתיות הנמצאות מחוברות לבניין או בקרבת מקום וסדר פעולות הכרחי לניתוקן המסודר. בין תשתיות אלו ניתן למצוא תשתיות וקווי מים, חשמל, קיטור, תשתיות תקשורת, קווי ביוב וניקוז וכמובן תשתיות גז. יש לבחון לא רק את התשתיות של המבנה המיועד להריסה אלא גם את התשתיות של מבנים או אתרים סמוכים אליו, העלולים להיות מושפעים מההריסה.

בנוסף, בסקר המקדים יבחנו התוכנית המלאה לשמירה על בטיחות העובדים באתר ומה נדרש על מנת להבטיח בטיחות זו. יש לוודא גם את בטיחות הסביבה. בטיחות הסביבה כוללת גם נגיעה לאנשים המסתובבים באזורים הסמוכים לאתר ההריסה, למשל על ידי תיחום וגידור האתר, על פי גודל שטח מגודר הנובע מהרלוונטיות של ההיקף אל מול תקנות הריסת מבנים והנדרש בהם. בנוסף, עליו לבחון כיצד יושפעו מבנים סמוכים מפעולות ההריסה. לעיתים רבות מאוד, הריסת מבנה מתבצעת כשהוא נמצא בין בניינים אחרים. הריסתו אולי בלתי נמנעת אך יש בכך סיכון גם כלפי הבניינים האחרים העלולים להיות מושפעים מפעולות ההריסה.

אופן ההריסה

יש מספר שיטות הריסה ולכל אחד מהן תקנות הריסת מבנים ספציפיות והתכנון המקדים יעסוק גם בסוגיה של בחירת השיטה המועדפת. בין אם ביצוע ההריסה יעשה באמצעות קידוח וניסור בטון, בין אם על ידי שימוש בכלים מכניים הנדסיים כבדים או על ידי פיצוץ, הרי שיש צורך לקבוע להם גדרי בטיחות מחמירים על פי התקנות. 

חושה לזכור, כי מלבד הבטיחות הכללית קיים צורך גם בבטיחות אישית עבור העובדים באתר. תקנות הריסת מבנים שמים דגש גם על נהלים ותקנות המחייבות את מנהל העבודה בהקפדה ירה כגון, ציוד מתאים עבור הפועלים (נעליים מתאימות, מסכות אבק ואטמי אוזניים, משקפי מגן ועוד), חבישת קסדות, שילוט אזהרה ועוד.

תקנות הריסת מבנים – שלב הפינוי

ההקפדה על התקנות והחוקים אינה מסתיימת עם סיום הריסת המבנה עצמו. למעשה, חלק נכבד מאותם תקנות הריסת מבנים מתייחס לשלב של אחרי ההריסה. שלב הפינוי. בתום ההריסה מצטברת פסולת רבה: ברזל, פלדה, בטון, פלסטיק, שיש וכד'. אי אפשר להשאיר את הפסולת במקומה, שכן ברוב המקרים אמור לקום מבנה חדש במקום זה הנהרס. בנוסף, לפסולת זאת סיכון רב הן מבחינה בטיחותית והן מבחינת איכות הסביבה.

חברת ההריסה מחויבת על פי חוק לפנות את פסולת ההריסה לאתר מיוחד. לצערנו, בשל ההיקף הרב של הפסולת והעלות הכרוכה בפינוי, יש המזלזלים בנקודה זו ומסכנים את חייהם של אחרים, בכך שאינם מפנים כיאות או שאינם מפנים לאר מוסדר. מי שאינו עושה פנוי מסודר נחשב למעשה כמפר חוק ויכולים להיות מוטלים עליו (כן, לעיתים גם על מזמין העבודה ולא רק על המבצע) קנסות והגבלים כבדים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב חייגו 072-3934088 או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

הריסות מבנים ופינוי פסולת

המרכז להריסות מבנים ופינוי פסולת מתמחה במתן מידע בתחום הריסות מבנים ופינוי פסולת, כל מה שרציתם לדעת על הריסות מבנים ופינוי פסולת במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו דילוג לתוכן