ביצוע הריסת מבנים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב חייגו או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

ביצוע הריסת מבניםהרס מבנים מתבצע באזורים שונים ורבים בכל רחבי הארץ, כאשר התהליך מתבצע על ידי אנשי מקצוע מומחים בתחום המחזיקים רישיון והסמכה לכך. בדומה לתהליך של הקמת מבנה, גם תהליך הריסה של מבנה יקים כרוך בלא מעט עבודה ודיוק – על אף שנהוג לחשוב שקל יותר להרוס משהו מאשר לבנות אותו.

יש לזכור כי בתהליך ההריסה כל סביבת המבנה מושפעת מכך, ולכן יש להקפיד ולבצע את העבודה בצורה המקצועית והטובה ביותר. ביצוע הריסת מבנים יכול להיעשות בדרכים וטכניקות שונות, שאלו נקבעות רק לאחר בחינת המבנה על ידי מהנדס מוסמך. 

למה צריך לבצע הריסת מבנים?

הקמה של מבנה חדש הינו תהליך שנמשך שנים רבות, יחד עם העבודות הבנאיות שנעשות באתר הבנייה וההיתרים שיש להוציא לשם כך מהרשות המקומית. יחד עם זאת יש מקרים בהם עולה הצורך להרוס מבנה עומד, כשהפעולה נעשית בצורה מבוקרת ומקצועית. 

אחת מהסיבות שמובילות להריסת מבנים היא בטיחותית, כאשר מתגלים במבנה קיים ליקויים בטיחותיים חמורים העשויים להוביל לקריסתו. מקרים כאלו יכולים להתרחש בעיקר במבנים ישנים ו/או כאלו שחשופים למפגעים סביבתיים משמעותיים, כך שיסודות המבנה ניזוקים בצורה רחבה עד כדי סכנה בטיחותית למאכלסי המבנה וסביבת המבנה. כיוון שמבנים שיש בהם סכנות בטיחותיות מוגדרים כמבנים מסוכנים, אין מניעה אלא להרוס אותם בצורה כמה שיותר מהירה לאחר שנבדקה האפשרות לתיקון ושיפוץ היסודות הפגועים.

סיבה נוספת שיכולה להוביל לביצוע הריסת מבנים היא כלכלית, כאשר המטרה של הרס המבנה היא לצורך הקמה של מבנה חדש ומשודרג במקום זה שנהרס. גם במקרים כאלו יהיה מדובר לרוב בהרס של מבנים ישנים יחסית, כך שקיימת אפשרות לניצול מקסימלי של שטח הקרקע עליו המבנה עומד כדי להקים מבנה חדש גדול, מודרני ואיכותי יותר עבור המאכלסים אותו. ניתן לראות פעולות של הרס מבנים והקמת חדשים במקומם ברשויות מקומיות, לרוב כחלק מפרויקטים של פינוי ובינוי וחידוש מבנים ברשות.

ישנם מצבים בהם עולה הצורך להרוס מבנה רק באופן חלקי למטרות כלכליות, כאשר לדוגמא עולה הצורך בשיפוץ מבנה קיים באמצעות הריסה של קיר אחד מהמבנה לצרכי הרחבתו, או הריסת תקרה במבנה כדי לבנות קומה חדשה בו. ההרס והבנייה המחודשת יכולים להתבצע רק לאחר קבלת היתרי הבנייה המתאימים לכך. 

הסיבה האחרונה שיכולה להוביל להרס של מבנה קיים היא משפטית, כאשר המטרה היא לבצע הרס מבנים לאחר שאלו לא עמדו בהיתרים הדרושים שניתנו להם. מדובר על מהלך שמהווה סנקציה משמעותית עבור בעלי המבנה/נכס, שחרג מהיתרי הבנייה שניתנו לו כשפעולת ההריסה של המבנה הלא חוקי הינה לרוב הסנקציה האחרונה שננקטת נגדו באמצעות הרשות המקומית.

מי יכול לבצע את תהליך הריסת המבנים?

בין אם מדובר על הרס מבנה מסיבה בטיחותית, כלכלית או משפטית – את פעולת ההריסה יכולים לבצע רק קבלני הריסה מוסמכים. כיוון שמדובר על תהליך מורכב הדורש מקצועיות, דיוק ובטיחות גבוהה רק בעלי מקצוע מקצועיים לכך יכולים לבצע את עבודת ההריסה. בכדי להוציא את תהליך ההריסה לפועל, הקבלנים משתמשים בציוד מכני כבד המתאים להרס של המבנה כמו מנופים, דחפורים, מנופים, בולדוזרים ועוד.

לפני כל פעולת הריסה, מגיע מהנדס בניין מוסמך כדי לבחון את מצבו של המבנה, מיקומו וכל חלקיו כדי לקבוע כיצד תהליך ההריסה יתבצע בשטח. המטרה היא לאפשר הרס מבוקר ומדויק של המבנה, התואם למטרה שלשמה נהרס המבנה, וכן להקפיד על ביצוע עבודה עם מינימום סכנות לסביבה בה המבנה שנהרס נמצא. 

כיצד פעולת ההריסה מתבצעת?

ביצוע הריסת מבנים נעשה בדרך כלל בשלוש שיטות שונות:

  1. ניסור וקידוח – תהליך הריסה שנעשה בצורה איטית והדרגתית, כאשר הפעולה מתבצעת באמצעות תהליכי ניסור וקידוח בתוך שכבות הבטון כדי לאפשר הרס נקודתי ומדויק כמה שיותר.
  2. הרס נרחב עם כלים הנדסיים – פעולת הריסה נרחבת שנועדה למוטט ולהרוס מבנה בצורה רחבה ומקיפה, כשהשימוש בכלים הכבדים מאפשר הפעלת לחץ רב יותר על המבנה וכך הרס מהיר יותר שלו.
  3. פיצוץ מבוקר עם חומרי נפץ – זוהי שיטה מהירה להריסה של מבנה, כאשר מטמינים חומרי נפץ בצורה מבוקרת בין חלקי המבנה והפיצוץ מאפשר להרוס ולמוטט את המבנה בבת אחת. זוהי שיטה שמתבצעת לרוב במבנים גדולים מאוד הנמצאים בשטחים פתוחים.

מה ההבדל בין פירוק להריסת מבנה?

כשמדברים על הריסת מבנים יש להתייחס לשתי פעולות עיקריות שנעשות- פירוק והריסה, כאשר שתיהן מובילות לתוצאה של הרס חלקי או מלא של מבנה קיים. פירוק מבנה מאפשר לפרק את המבנה כמעט חלק אחר חלק, בצורה איטית ומבוקרת מאוד במטרה לשמר כמה שיותר מחלקי וחומרי הגלם שנמצאים במבנה.

תהליך ההריסה של מבנה מתייחס להרס נרחב ואגרסיבי יותר של המבנה, שלרוב נעשה בצורה מעט יותר מהירה מפירוק אך עדיין מתמקד בדיוק ומקצועיות בכל פעולת ההריסה שמתבצעת.

מה עושים לאחר הרס המבנה?

לאחר שהורסים מבנה נוצרת כמות גדולה של פסולת בניין, אותה יש לפנות לאתרי פינוי מתאימים הנמצאים ברחבי הארץ.

הריסת מבנים ישניםמדינת ישראל מתהדרת בתנופת בינוי אדירה וכמעט בכל מקום אנו רואים עולה וצץ מגדל מגורים חדש או שכונה שלמה. לא פחות מכך, מתהדרת המדינה שלנו גם בתחום של הריסת מבנים ישנים. למעשה, בכל רגע נתון יש אלפי בניינים ומבנים, המצויים בתהליך או מיועדים להריסה מסיבות שונות.

מלבד העובדה ששני הענפים הקשורים נמצאים באופן תדיר במרחב הציבורי שלנו, המשותף הנוסף ביניהם הוא הצורך להיות מתוכנן ומאורגן לפרטי פרטים בעת הביצוע. הריסת מבנים, בייחוד הריסת מבנים ישנים אינה דבר של מה בכך. מדובר בעבודה הדורשת דייקנות וחשיבה רבה, כדי להביאה לסיומה המוצלח ולא פחות חשוב, חייבת להיות בטוחה באופן מקסימלי הן עבור העוסקים במלאכת ההריסה והן עבור עצמים קרובים בסביבה ואנשים השוהים בקרבת מקום.

למה להרוס?

ישנם כמה סיבות מדוע הורסים מבנים. אמת, רוב המבנים שנהרסים הם מבנים ישנים אך אין מדובר בהכרח. לעיתים נראה מבנה המיועד להריסה כשהוא חדש מאוד, למשל כאשר הוא נבנה באופן לא חוקי והוצא כנגדו צו הריסה. 

הריסת מבנים ישנים אופיינית במקרים אחרים. אחד מהם יהיה כאשר אנו מגלים כי ישנו ליקוי בניה משמעותי בבניין, שיכול להיווצר מבלאי של השנים או מפגעי מזג האוויר או פגעי טבע. ליקוי כזה יכול להיות סדקים המעידים על התפוררות החומרים וכד', דבר שיכול לסכן את יציבות הבניין ואת בטיחותם של המתגוררים בו. בתקופה האחרונה התגלו כמה בניינים כאלו בישראל ולאחר בדיקה מקיפה של מהנדסים הוחלט לפנות את הדיירים ולהרוס את המבנים באופן יזום.

הריסת מבנים ישנים והתחדשות

סיבה אחרת של הריסת מבנים ישנים, הנפוצה הרבה יותר, היא פשוט כדי להחליפם במבנים חדשים ומודרניים יותר. לרוב יקראו לזה 'התחדשות עירונית'. רצון משותף של הרשות המקומית המעוניינת לשנות את פני העיר, של הדיירים המעוניינים לשפר את איכות הדיור שלהם ושל יזם בניה, המעוניין להקים על חורבות המבנה הישן פרויקט גדול יותר- ממנו יוכל להכניס כסף. במקרה כזה, לרוב נבקש לבצע הריסת מבנים ישנים לפחות חלקית (לא תמיד צריך להרוס את כל הבניין, לעיתים מספיק רק את חלקו).

לעיתים, הרעיון לרוב הוא לנצל יותר טוב את תא השטח. במיוחד במרכזי הערים חסר שטחים לבניה. רובם ככולם כבר תפוסים. אלא שהמבנים שנמצאים כבר עליהם, ברובם ישנים, אינם מנצלים היטב את השטח ואחוזי הבניה בהם אינם גבוהים. זה אופייני לסגנון הבניה הישן שהתפרס יותר לרוחב ולא לגובה. לרוב, המטרה לנצל את השטח לאחוזי בניה יותר גבוהים, קרי לגובה ולכן יש להרוס את המבנה הישן ולבנות תחתיו מבנה חדש (לעיתים עם חניה תת קרקעית ועוד).

איך הורסים מבנים ישנים?

יש 3 שיטות עיקריות לביצוע הריסת מבנים ישנים, שהן זהות בעקרונן גם כאשר נרצה להרוס מבנים חדשים יותר. בכוונה נתעלם רגע מהריסת בתים חלקית כחלק מתהליך ההעתקה או שימור מבנים היסטוריים. במקרה כזה, יהיו מעורבות רשויות נוספות מלבדכם כאנשים פרטיים. כאשר נרצה להרוס מבנים ישנים נשתמש או בניסור וקידוח בטון, שיטה מדויקת בה מופעלים כלים, כמעט כירורגיים (אם כי גדולים וחזקים) שמטרתם לפורר ולחתוך ולקלף את המבנה לאט לאט. זו שיטה מדויקת מאוד אבל גם איטית מאוד. 

כאשר נרצה להרוס מבנה מן היסוד ובמהירות, נשתמש בשיטה השנייה והיא הריסה באמצעות ציוד מכני הנדסי כבד. הכוונה היא לדחפורים, כדורי הרס וציוד כבד אחר, שמכה בחוזקה בבניין ובעצם ממוטט אותו חלק אחר חלק. ישנה שיטה נוספת והיא עוסקת בשימוש בחומרי נפץ לצורך ההריסה אבל חשוב להבין כי היא מאוד מורכבת ובוודאי דורשת הקפדה יתרה על בטיחות ולכן גם פחות בשימוש. בנוסף, בטח בביצוע של הריסת מבנים ישנים, פיצוץ יכול לקעקע ולהרעיד בנינים ישנים סמוכים, שלא רצינו מלכתחילה להרוס ובשוגג לגרום לפגיעה ביציבותם.

פינוי בינוי

'פינוי בינוי' הוא גם השם המפורסם יותר של תוכנית ההתחדשות העירונית, לפיה מבצעים הריסת בניינים ישנים ובנית חדשים תחתיהם. אבל זה גם מזכיר שלב חשוב מאוד בתהליך ההריסה: פינוי פסולת הבניין טרם התחלת הבניה. כאשר הורסים מבנה, כל מבנה, הוא מייצר פסולת שהיא בעצם המרכיבים של הבניין- קירות, חלונות, חיפויים, ברזל ובטון. כאשר מדובר במבנה קטן, הפסולת לא רב וגם אותה יש לפנות אך כאשר מדובר על בנין, הרי שאנו נהיה עדים להרים ותלים של פסולת בניה. לעיתים, בוודאי אם השתמשנו בשיטת ההריסה עם כלים הנדסיים כבדים חלקי הבניין ההרוסים יהיו גם גדולים וכבדים מאוד.

יהיה צורך לפורר אותם בשטח ואזי חובה לפנות אותם באופן מידי. מדוע? משום שמעבר לעובדה שאנו רוצים שטח נקי כדי שנוכל לבנות עליו מחדש, הם גם מהווים מפגע בטיחותי לאנשים שבאתר הבניה ולאנשים הנמצאים מסביב וגם מהווים מפגע תברואתי ומפגע לאיכות הסביבה. ככלל, בטח כאשר מדובר על הריסת מבנים ישנים חשוב לזכור כי ברבים מהם מצויים חלקי אסבסט, חומר שאסור כיום בבניה וידוע כחומר מסרטן. במהלך תהליך ההריסה לא משתחרר רק אבק אלא גם אסבסט מסוכן. לכן חובה לפנותו במהירות ושי להקפיד לעשות זאת (החברה המבצעת את ההריסה) רק לאתרי פינוי פסולת בנין מוסדרים ומאושרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב חייגו 072-3934088 או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

הריסות מבנים ופינוי פסולת

המרכז להריסות מבנים ופינוי פסולת מתמחה במתן מידע בתחום הריסות מבנים ופינוי פסולת, כל מה שרציתם לדעת על הריסות מבנים ופינוי פסולת במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו דילוג לתוכן